Sobat Sobat SenjuJasrizal.blogspot.com yang baik hati,,, TERIMA KASIH TELAH MENGUNJUNGI BLOG INI... mohon maaf atas segala kekurangan, mudah-mudahan bermanfaat dan dapat sobat2ku mengambil hikmah didalamnya....^_^

Sabtu, 19 Januari 2013

Bahasa Arab


Bahasa Arab (Arab: العربية‎ ​ ditransliterasikan sebagai al-‘Arabīyyah), atau secara mudahnya Arab (Arab: عربي‎ ​ditransliterasikan sebagai ‘Arabī), merupakan sebuah bahasa terbesar dari segi jumlah penutur dalam keluarga bahasa Semitik. Bahasa ini muncul dari daerah yang sekarang termasuk wilayah negara Arab Saudi. Bahasa ini berkait rapat dengan bahasa Ibrani dan bahasa Aramia. Bahasa Arab Moden telah dikelaskan sebagai satu makrobahasa dengan 27 sub-bahasa dalam ISO 639-3. Bahasa-bahasa ini dituturkan di seluruh Dunia Arab, manakala Bahasa Arab Piawai diketahui di seluruh Dunia Islam.
Bahasa Arab Moden berasal dari Bahasa Arab Klasik yang telah menjadi bahasa kesusasteraan dan bahasa liturgi Islam sejak sekitar abad ke-6. Skrip Arab
 ditulis dari kanan ke kiri.
Bahasa Arab telah memberi banyak kosa kata kepada bahasa lain dari dunia Islam, sama seperti peranan Latin kepada kebanyakan bahasa Eropah. Semasa Zaman Pertengahan bahasa Arab juga merupakan alat utama budaya, terutamanya dalam sains, matematik, dan falsafah, yang menyebabkan banyak bahasa Eropah turut meminjam banyak kata darinya.
Istilah "Arab" mungkin merujuk samada kepada Kesusasteraan Arab (fuṣḥā) atau samada kepada pelbagai ditempatankananeka Arab biasanya dipanggil "Bahasa Arab Basahan". Orang Arab memikirkan kesusasteraan Arab sebagai bahasa piawai dan cenderung untuk memandang segala yang lain sebagai hanya dialek. Kesusasteraan Arab (Arabاللغة العربية الفصحى‎ ​ translit: al-lughatu’l-‘arabīyyatu’l-fuṣḥā "Bahasa Arab yang paling fasih", kata Melayu "fasih" berasal dari akar kata Arab "fusha" فصحى), merujuk kedua-dua bahasa media masa-kini sepanjang Afrika Utara dan Timur Tengah dan kepada bahasa Al-Qur'an. (Expresimedia di sini termasuk kebanyakan televisyen dan radio, dan praktikalnya semua hal bertulis, dan pembaca utama untuk kanak-kanak kecil.) Arab "Basahan" atau "dialektal" merujuk kepada banyak kebangsaan atau kawasan beraneka dipemerolehan dari Arab Klasikal, dituturkan secara harian sepanjang Afrika Utara dan Timur Tengah, dimana membentuk tiap-tiap hari bahasa bertutur. Ini kadangkala cukup membezakan untuk menjadi saling tidak dapat difahami. Dialek ini adalah tidak tipikalnya ditulis, walaupun sedikit kadar kesusasteraan (terutamanya lakonan dan sajak) wujud dalam banyak dari mereka. Mereka selalunya digunakan untuk membezakan darjah dalam media bertutur tidak rasmi, seperti opera sabun dan siaran bualan. Kesusasteraan Arab atau klasikal Arab adalah bahasa rasmi dari semua negara Arab dan adalah hanya bentuk Arab yang diajar di sekolah pada semua peringkat.
Situasi sosiolinguistik Arab dalam masa moden memberikan contoh perdana dari fenomena linguistik diglosia-yang biasa menggunakan dua beraneka terasing dari bahasa yang sama, biasanya dalam situasi sosial yang berlainan. Dalam kes Arab, Arab berpendidikan dari mana-mana warganegara boleh dianggap untuk bertutur kedua-dua dialek tempatan mereka dan sekolah-diajar kesusastreraan Arab mereka. Situasi fasiliti disglosik tukaran kod ini dalam dimana seorang penutur menukar ulang-alik tidak sedar antara dua aneka bahasa, kadangkala juga di dalam ayat yang sama. Dalam misalannya dimana Arab dari berlainan warganegara memulakan perbualan hanya untuk jumpa bahawa dialek mereka secara besarnya tidak dapat difahami (c.t.h Maghribi berbual dengan Lubnan), kedua-dua sepatutnya mampu untuk tukar kod kedalam Kesusasteraan Arab demi untuk komunikasi.
Seperti bahasa lain, kesusasteraan Arab terus berkembang dan satu boleh membezakan Klasikal Arab (terutamanya dari pra-Islam hingga ke tempoh Abbasid, termasuk Al- Qur'an Arab) dan Piawai Moden Arab seperti digunakan kini. Klasikal Arab dianggap normatif; pengarang moden cuba (dengan membezakan darjah kejayaan) untuk mengikut sintaktik dan norma tatabahasa yang turun diletakkan oelh pentatabahasa Klasikal (seperti Sibwayd), dan untuk menggunakan kosa kata ditakrifkan dalam kamus Klasikal (seperti Lisan al-Arab.) Bagaimanapun, ketersesakan dari kemoden telah membawa kepada penerimaan dari banyak istilah dimana boleh menjadi misteri kepada pengarang Klasikal, samada diambil dari bahasa lain (cth فيلم filem) atau diistilahkan dari sumber leksikal yang wujud (cth هاتف haitf "telefon" < "pemanggil"). Pengaruh struktural dari bahasa asing atau dari basahan telah juga mempengaruhi Piawai Modeen Arab: sebagai contoh, teks MSA kadalgkala menggunakan format "X, X, X, dan X dan X", dan ayat subjek-mulaan adalah nayata sekali lebih biasa dalam MSA berbanding dalam Klasikal Arab. Untuk sebab ini, Piawai Moden Arab secara umumnya dilayan secara terasing dalam sumber bukan-Arab.
Pengaruh arab pada bahasa lain
Pada kebiasaan dengan bahasa Eropah lain, banyak perkataan Inggeris adalah dipemerolehan dari dari Arab, selalunya melalui bahasa Eropah lain, terutamanya Sepanyol dan Itali, dikalangan mereka kosa kata setiap hari seperti "gula" (sukkar), "kapas" (quṭn) atau "majalah" (maḫāzin). Kata paling dikenali seperti "algebra", "alkohol" dan "zenith" (lihat Senarai perkataan Inggeris dari asalan Arab).
Pengaruh Arab telah menjadi paling mendalam dimana pada negara yang dikuasai oleh Islam atau kuasa Islam. Arab adalah sumber kosa kata major untuk bahasa yang berbagai seperti bahasa Berber, Kurdish, Parsi, Swahili, Urdu, Hindi, Turki, Melayu, dan Indonesia, baik juga seperti bahasa lain di negara dimana bahasa ini adalah dituturkan. Contohnya perkataan Arab untuk buku /kita:b/ digunakan dalam semua bahasa yang disenaraikan, selain dari Melayu dan Indonesia (dimana ia spesifiknya bermaksud "buku agama").
Istilah jarak pinjaman dari terminologi agama (seperti Berber taẓallit "sembahyang" <solat), istilah akademik (seperti Uighur mentiq "logik"), barang ekonomik kata hubung (seperti Urdulekin "but".) Kebanyakan aneka Berber (seperti Kabyle), bersama dengan Swahili, pinjam sesetengah bilangan dari Arab. Kebanyakan istilah agama yang digunakan oleh Muslim seluruh dunia adalah pinjaman terus dari Arab, seperti solat 'sembahyang' dan imam 'ketua sembahyang'. Dalam bahasa yang tidak terus dalam perhubungan dengan Dunia Arab, kata pinjaman Arab selalu diperantarakan oleh bahasa lain berbanding dari menjadi dipindahkan terus dari Arab; contohnya, kebanyakan kata pinjama Arab dalam Urdu dimasukkan melalui Parsi, dan banyak kata pinjama Arab yang lebih tua dalam Hausa telah dipinjam dari Kanuri.
Arab dan islam
Al-Qur'an diluahkan dalam Arab dan tradisinya Muslim percaya ia mustahil untuk terjemahkan dalam cara yakni boleh cukup memantulkan makna tepatnya—sesungguhnya, hingga kini, sesentengah sekolah diingati mengekalkan yakni ia patut tidak diterjemahkan langsung. Senarai istilah Islam dalam Arab meliputi yakni istilah dimana adalah digunakan oleh semua Muslim, apa jua ibu lidah mereka. Ketika Arab kuatnya berhubungkait dengan Islam (dan adalah bahasa solat, sembahyang), ia juga dituturkan oleh Arab Kristian, OrientalYahudi Mizrahi, dan mazhab lebih kecil seperti Iraq Mandaean.
Majoriti Muslim di dunia tidak bertutur Arab, tetapi hanya tahu sesetengah frasa tetap bahasa, seperti yang digunakan dalam solat, tanpa perlunya mengetahui makna mereka. Bagaimanapun, belajar Arab adalah bahagian asas kokurikulum untuk sesiapa jua yang mencuba untuk menjadi sarjana agama Islam.
Bahasa-proto Arab terawal, atau teks Arab Utara Purba, adalah inskripsi Hasaean dari timur Arab Saudi, dari abad ke-8 SM, ditulis tidak dalam abjad Arab moden, mahupun dalam moyang Nabateanya, tetapi dalam aneka dari epigrafik Arab Selatan musnad. Kemudian,petkara ini diikuti pada teks abad ke-6 SM Lihyani dari tenggara Arab Saudi dan teks Thamudikditemui pada seluruh Arabia dan Sinai, serta tidak pada hakikatnya berhubung dengan Thamud. Kemudian datangnya inskripsi Safaitik bermula pada abad ke-1 SM, dan banyak nama peribadi Arab diperakui dalam inskripsi Nabatea (dimana adalah, bagaimanapun, ditulis dalam Aramia). Pada sekitar abad ke-2 SM, satu sedikit inskripsi dari Qaryat al-Faw (dekatSulayyil) mendedahkan satu dialek dimana dialek tersebut tidak lagi dianggap "Proto-Arab, tetapi Arab Pra-Klasikal.
Menjelang abad keempat M, kerajaan Arab dari Lakhmid di selatan Iraq, Ghassanid di selatan Syria kerajaan Kindite muncul di Arabia Tengah. Padang mereka bertanggungjawab untuk sesetengah contoh penting dari sastera Arab Pra-Islam, dan sesetengah daripada sedikit yang masih hidup inskripsi Arab Pra-Islam dalam abjad Arab.
"Arab Basahan" adalah istilah terkumpul untuk bahasa bertutur atau dialek dari orang seluruh dunia Arab, di mana, seperti yang disebut, berbeza radikalnya dari bahasa kesusasteraan. Dialek bahagian utama adalah diantara dialek Afrika Utara dan yang dari Timur Tengah, diikuti oleh yakni di antara dialek yang duduk dan yang lebih konservatif dialek Badwi. Penutur dari sesetengah dari dialek ini tidak mampu bertutur dengan penutur dari dialek Arab yang satu lagi; dalam khusus, sementara penduduk Timur Tengah boleh umumnya memahami antara satu sama lain, mereka selalunya mempunyai masalah memahami Bahasa Arab Afrika Utara (walaupun pertuturan tidak benar, berpunca kepada populariti Timur Tengah—terutamanya filem—Mesir dan media lain).
Satu faktor dalam perbezaan dialek adalah pengaruh dari bahasa yang dituturkan di kawasan pada masa lalu, di mana tipikalnya memberikan sebilangan perkataan baru yang penting, dan kadangkala juga dipengaruhi sebutan atau susunan kata; bagaimanapun, faktor yang lebih penting untuk kebanyakan dialek adalah, seperti di kalangan bahasa Romance, penahanan (atau penukaran makna) dari pelbagai bentuk klasikal. Demikian Iraq aku, Levant fīh, dan Afrika Utara kayən semua bermakna "terdapat", dan semua datang dari Arab (yakūnfīhikā'in masing-masing), tetapi kini bunyi amat berlainan.
Kumpulan utama adalah/کومڤولن اوتام اداله:
·         Arab Mesir
·         Arab Magreb (Arab AlgeriaArab MagribiArab TunisiaMalta dan Libya barat)
·         Arab Levant (Syria Barat, Lubnan, Palestin, dan Jordan barat, Arab Cypriot Maronite)
·         Arab Iraq (dan Arab Khuzestan) - dengan perbezaan nyata diantara yang lebih seperti-Arab dialek-gilit dari selatan dan lebih konservatif dialek-qeltu dari bandar utara
·         Arab Teluk (Arab Saudi, Iraq Barat, Syria Timur , Jordan dan bahagian Oman)
·         Arab Arabia Timur (Bahrain, Wilayah Timur Saudi, Kuwait, EAB, Qatar, dan Oman)
Aneka lain termasuk:
·         Ḥassānīya (di Mauritania dan Sahara barat)
·         Arab Andalusi (pupus, tetapi peranan penting dalam sejarah kesusasteraan)
·         Arab Sudan (dengan dialek berterusan ke dalam Chad)
·         Arab Hijaz (pesisiran barat Arab Saudi, Utara Arab Saudi, Jordan timur, Iraq Barat)
·         Arab Najdi (kawasan Najd dari Arab Saudi tengah)
·         Arab Yaman (Yaman ke selatan Arab Saudi)
Malta, dimana dituturkan pada pulau Mediterranean Malta, adalah hanya satu yang didirikan sendirinya sebagai bahasa asing lengkap, dengan norma kesusasteraan bebas. Ia jatuh di dalam kumpulan Arab Magreb, walaupun banyak bunyi berubah telah dijadikan fonologikalnya amat berlainan dari saudara terdekatnya, Arab Tunisia. Ia juga mengandungi sebilangan besar pinjaman Itali dan Inggeris.

Sumber: Wikipedia

Tidak ada komentar:

Posting Komentar